tisdag 9 april 2019

ÅR 8: Bedömning av er måltid

Kunskapskraven:
Du kan planera och tillaga måltider och göra andra uppgifter i ett hem.Du gör det som krävs på ett ganska bra/bra/mycket bra.

Du kan använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert sätt som fungerar ganska bra/bra/mycket bra när du planerar, lagar måltider och gör andra uppgifter i ett hem.

Du kan ge enkla/utvecklade/välutvecklade omdömen om arbetsprocessen (hur du har arbetat) och hur ditt resultat blev.


UPPGIFT
Omdöme om ert arbete

Bedömning av ditt praktiska arbete

1.a. Vad har du lagat

1.b. Vem arbetade du med?



 

2. Hur blev måltiden när det gäller smak, utseende, konsistens? (Förklara!)




3. Arbetsprocessen: 

a. Hur fungerade samarbetet i köket? (förklara!)

 

b. Hur fungerade efterarbetet? (Förklara!)



4. Tänk på din måltid som du planerade och tillagade.  

När Maggie och jag var iväg och handlade tänkte vi mycket på perspektivet Ekonomi

Nu vill VI att du tänker på:

a. Hur var din måltid om du tänker ur ett HÄLSO-perspektiv. (använd tallriksmodellen, matcirkeln och näringsläran från denna terminen)

b. Hur var din måltid om du tänker ur ett MILJÖ- perspektiv (vilket land kommer maten ifrån, avfall och rester samt konsekvenser för naturen & människor)

5. Summering:
Är det något som du kunde ha gjort bättre?
Förklara hur du tänker både vid ja och nej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar