måndag 10 september 2018

År 9 Livet och pengarna del 2

    Diskussionsuppgifter nr 2
     
    1. Varför är det bra att känna till vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument.


    2. Har du någon gång reklamerat en vara?
    3. Om du har reklamerat – hur har du blivit bemött? Är det någon skillnad på om du är själv eller har någon vuxen med dig? 
    4. Vad kan en konsumentvägledare hjälpa dig med? 
    5. Har du någon gång blivit lurad när du har handlat? Vad hände? 
    6. Vad menas med hållbar konsumtion? 
    7. Vad kan du göra för att bidra till en hållbar utveckling? Ge förslag och förklara på vilket sätt! 
    8. Kan shopping vara osunt? Varför?

    Psst!
    Spara alltid kvittot! 
    9. Men varför ska man göra det?


     
    FAKTA:
En liten dos konsumentskydd:
Kunden har inte alltid rätt, men det finns många lagar som stärker kundens rättigheter. Här presenteras tre lagar som skyddar dig som konsument.
Konsumentköplagen
  • gäller när du köper varor av ett företag
  • gäller alla varor, även secondhand- och reavaror.
  • Ger dig rätt att klaga på fel i varan inom 3 år från inköpsdatum.
Konsumenttjänstlagen
  • gäller när ett företag utför ett arbete åt dig, till exempel reparerar, förvarar eller renoverar något.
Distans- och hemförsäljningslagen
  • gäller om du handlar via telefon, nätet, postorder, TV-shop, hemförsäljning eller homeparty
  • ger dig rättatt ångra ditt köp inom 14 dagar.
(källa konsumentverket, arbetsmaterial Pengarna & Livet)
Använd HK-boken: Sidorna 131-135, 140, 124
Boken ”Dina pengar och din ekonomi” sidorna 63-67
Avsnitt 2 Om konsumenträtt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar