tisdag 17 april 2018

År 9: Egen matlagning H-E-M

Kunskapskraven:
Du kan planera och tillaga måltider och göra andra uppgifter i ett hem.Du gör det som krävs på ett ganska bra/bra/mycket bra.

Du kan använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert sätt som fungerar ganska bra/bra/mycket bra när du planerar, lagar måltider och gör andra uppgifter i ett hem.

Du kan ge enkla/utvecklade/välutvecklade omdömen om arbetsprocessen (hur du har arbetat) och hur ditt resultat blev.


UPPGIFT
Omdöme om ert arbete

Bedömning av ditt praktiska arbete

1.a. Vad har du lagat

1.b. Vem arbetade du med?



 

2. Hur blev måltiden när det gäller smak, utseende, konsistens? (Förklara!)




3. Arbetsprocessen: 

a. Hur fungerade samarbetet i köket? (förklara!)

 

b. Hur fungerade efterarbetet? (Förklara!)




3. Tänk på din måltid som du planerade och tillagade. Du valde ett perspektiv men hur påverkar din måltid de andra synsätten? (om du valde HÄLSA hur påverkar den då EKONOMIN och MILJÖN)

 

Hur skulle du vilja beskriva den utifrån:

Välj två av nedanstående det vill säga de två perspektiven som du inte skrev om från början!!!


a) Varför är din måltid bra/inte bra ur ett hälsoperspektiv? Tänk på vad du behöver få i dig från de olika näringsämnena (näringslära)

 b) Varför är din måltid bra/inte bra ur ett ekonomiskt perspektiv?
(tänk kostnader för mat, avfall och rester)

c) Varför är din måltid bra/inte bra ur ett miljöperspektiv?
(var kommer maten ifrån, konsekvenser för naturen & människor, avfall och rester)

Motivera ditt svar på A-C!


Summering:

Är det något som du kunde ha gjort bättre?
Förklara hur du tänker både vid ja och nej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar